3 min read

Foria vände sig till Leasify för att få kontroll på K3-redovisningen

Foria vände sig till Leasify för att få kontroll på K3-redovisningen

I samband med att Foria förvärvade ett annat större bolag förändrades förutsättningarna – inte minst inom leasingredovisningen. För att skapa struktur och få kontroll på leasinghanteringen tog man hjälp av Leasify. Här berättar Forias redovisningschef Kia Johansson hur tjänsten har förenklat deras arbete med K3.

Foria är ett av Sveriges största transport- och maskintjänsteföretag. För ungefär tre och ett halvt år sedan förvärvade bolaget Turebergs Transport, som var ett annat stort bolag inom branschen.

– Jag var ekonomichef på Turebergs Transport under tiden för förvärvet. Redan då använde vi Leasify – en tjänst som vi kom i kontakt med genom vår dåvarande vice VD. Vid den tidpunkten var tjänsten rätt ny på marknaden, och vi blev tidigt delaktiga i dess utveckling genom en pilotstudie, berättar Kia.

När Turebergs Transport förvärvades förändrades förutsättningarna för Foria. En tydlig skillnad mellan bolagen var hur fordonen ägdes och redovisades.

– Foria fungerade lite mer som en lastbilscentral, där man förmedlade uppdrag till andra åkerier. Det innebar att man hade relativt sett färre egna fordon, och de som fanns var ofta via avbetalningslån. Turebergs Transport däremot hade en större andel egna fordon, varav många var leasade. I och med att leasing kräver en annan typ av redovisning, så valde man att använda Leasify, berättar Kia.


Hur ser arbetet med K3 ut idag?

– Löpande uppdateras Leasify med nya respektive avslutade avtal. Det som är lite speciellt med K3-redovisningen till årsredovisningen är att det görs endast en gång per år. Då måste allt fungera och det gör det.

– Just nu har vi arbetat intensivt med revisionen, årsredovisningarna och noterna kopplade till K3. Det är i det arbetet vi har störst nytta av Leasify, och jag tycker att det har fungerat bra. Jag skulle absolut rekommendera Leasify.


Funktioner som gör skillnad

– Sen finns det också fördelen att tjänsten påminner när avtalen är på väg att löpa ut, och det tycker jag är väldigt värdefullt. Det är lätt att missa annars.


Kundriven utveckling

– Det jag uppskattar mest är att det märks att Leasify verkligen har arbetat med sin tjänst. Det känns som att man har lyssnat på oss användare. Flera av de frågor vi har lyft har lett till förbättringar, och det har varit en tydlig kunddriven utveckling. Det märks i hur systemet blivit mer användarvänligt över tid, berättar Kia och fortsätter:

– Ett konkret exempel är rapporterna man tar ut vid årsskiftet. Tidigare krävdes det att allt gjordes i exakt rätt ordning. Man var tvungen att balansera i rätt steg eftersom det annars blev fel och rörigt framåt. Idag är det mer förlåtande. Man behöver inte vara lika tekniskt insatt eller systemvan för att få det att fungera. Det gör verkligen skillnad, särskilt för oss som inte jobbar med det varje dag.

– Det känns som att utvecklingen ständigt pågår och att systemet hela tiden blir bättre. Därför skulle jag utan tvekan rekommendera Leasify till andra


Kias tips till andra användare av Leasify

– Ett råd jag gärna skickar med är att ta hjälp redan i början. Använd gärna online tutorials och instruktioner som finns, men överväg också att boka konsulttid med Leasify. Det är lätt att tänka att allt ska vara självklart, men nästan alla stöter på något som kräver lite extra vägledning. Och i efterhand märker man ofta att en timmes konsulttid hade kunnat spara 20 timmars huvudvärk längre fram.

– Inför årsbokslutet brukar Leasify skicka ut en påminnelse om att det kan vara bra att boka in konsulttid i förväg. Det är ett tips jag verkligen vill skicka vidare. Beroende på hur stort bolag man är och hur mycket resurser man har; kan det vara värdefullt att säkra den hjälpen i tid. För det är värt det, och det finns bra hjälp att få.

– Mitt sista tips är att se till att uppsättningen blir korrekt. Precis som med mycket annat tjänar man på att lägga lite extra tid i början, särskilt när det gäller att kontrollera överföringar eller importer från tidigare system. Se till att allt stämmer från båda håll. Det sparar inte bara tid, utan minimerar också risken för fel längre fram, avslutar Kia.

IFRS 16 eller K3? Vi har guiden för dig

Redovisar du enligt K3 eller IFRS 16? Oavsett vilket, har vi en guide som hjälper dig förstå regelverket, undvika vanliga fallgropar och skapa struktur i leasingredovisningen.

Ladda ner IFRS 16-guiden här.
Ladda ner K3-guiden här.

Nyfiken på hur Leasify kan hjälpa ditt företag med IFRS 16 eller K3?

Boka en kostnadsfri genomgång här – vi visar hur tjänsten fungerar och hur du får full kontroll med korrekta siffror i din redovisning enligt IFRS 16 eller K3.

Ta del av flera artiklar

Så fick Willab Garden bättre koll på leasing och K3 med Leasify

Så fick Willab Garden bättre koll på leasing och K3 med Leasify

Med Leasifys webbaserade SaaS-tjänst får Annika Gustafsson, ekonomichef på Willab Garden, snabbt fram underlag till bolagets K3-redovisning. Läs...

Läs mer
Så hjälpte Leasify Fridaskolorna att effektivisera sin K3-redovisning

Så hjälpte Leasify Fridaskolorna att effektivisera sin K3-redovisning

När Fridaskolorna, en friskolekoncern i Västsverige, växte och kraven på koncernredovisning ökade blev deras tidigare Excel-snurra snabbt ohållbar....

Läs mer
Clinton lämnade Excel – förenklade K3-redovisningen med Leasify

Clinton lämnade Excel – förenklade K3-redovisningen med Leasify

För ett snabbt växande bolag som Clinton blev det till slut ohållbart att hantera alla leasingavtal manuellt i en Excel-fil. Lösningen var att...

Läs mer