Fem frågor och svar om Leasifys onboarding

Nyfiken på hur Leasifys onboardingprocess fungerar? I denna artikel svarar vår Onboarding Manager, Theodor Röhr, på de fem vanligaste frågorna nya kunder ställer om onboardingprocessen. Läs vidare och få svar på det du kanske också undrar över!

1. Hur ser ett typiskt uppstartsmöte ut?  
Uppstartsmötet är det första steget i onboardingprocessen. Under mötet går Leasify tillsammans med kunden igenom hur processen kommer att se ut, diskuterar specifika behov, sätter upp nödvändiga inställningar i tjänsten och fastställer en tidsplan. Samtidigt bekräftas viktiga aspekter att ta hänsyn till, såsom tidigare redovisningsprinciper och bolagsstruktur. 

– Om frågor uppstår, exempelvis rörande redovisningsregler eller behovet av att konsultera med en revisor identifierar vi dessa redan under uppstartsmötet eller kort därefter, berättar Theodor och fortsätter:

– Mötet är också ett tillfälle där vi exempelvis kan diskutera eventuella strukturella förändringar som kunden vill införa, såsom att inkludera fler bolag eller implementera en ny segmenteringsstrategi. För att sammanfatta, vi samlar helt enkelt in den information som krävs för att effektivt kunna hantera såväl tidigare redovisningar som förändringar och önskemål.

2. Anpassas onboardingprocessen efter varje kund?
– Ja, Leasifys onboardingprocess anpassas efter varje kunds unika behov.

3. Hur får man in sina avtal i Leasify?
– Vanligtvis skickar kunden över sitt material till oss, där vi hanterar inmatningen. Beroende på avtalens omfattning använder vi antingen massinmatning eller OCR-läsning av PDF-filer för att effektivt integrera avtalen i tjänsten.

– Vi har dessutom utvecklat en mall som tydligt visar vilken typ av information som behövs för att lägga in avtalen. Kunden kan också använda denna mall för att själv enkelt lägga in sina avtal i tjänsten.

4. Kan kunder välja att genomföra onboardingprocessen själv, och hur skiljer sig den processen?
Ja, det är möjligt att själv hantera onboardingprocessen, men den skiljer sig något jämfört med en vanlig onboarding.

– Allt börjar precis som vanligt med ett uppstartsmöte, där vi tillsammans med kunden sätter upp ett konto och går steg för steg igenom tjänsten. Därefter skiljer sig processen något; utbildningen fokuseras mer på det befintliga materialet och hur kunden själv kan implementera det i tjänsten, samt hur de kan justera, hantera och uppdatera sina avtal. Detta skiljer sig från en ordinarie onboarding, där vi lägger in kundens befintliga avtal i tjänsten, och utbildningen fokuserar istället på hur kunden ska löpande arbeta med sina avtal i tjänsten.

– När utbildningen är klar kan kunden oavsett val av onboarding arbeta vidare på egen hand – med vår support tillgänglig vid behov. Skulle ytterligare vägledning behövas finns det alltid möjlighet att boka en konsultation med oss, förtydligar han.

5. Hur hanteras övergången till Leasify om kunden redan har en befintlig redovisning?
– Under onboardingprocessen granskar vi kundens redovisningsfiler tillsammans med dem, och säkerställer att alla värden tolkas korrekt och stämmer överens med de rapporter som genereras i vår tjänst.

– Under granskningen kan vi ibland upptäcka skillnader, såsom i ränteberäkningar eller anskaffningsvärden. När detta sker diskuteras avvikelserna direkt med kunden, och tillsammans bestämmer vi om felen ska rättas omedelbart eller justeras vid ett senare tillfälle. Vi tar också upp viktiga principfrågor, såsom val av avskrivningstakt och moms för att säkerställa att vi hittar den mest lämpliga lösningen för kundens specifika behov.

– Målet är att övergången ska vara så enkel som möjligt, och att redovisningen ska ligga så nära kundens tidigare bokslut som möjligt för att underlätta både stängning och öppning av rapporter, avslutar Theodor.

Har du fler frågor eller funderingar om Leasifys onboardingprocess? Då är du varmt välkommen att kontakta oss på: [email protected].  

Dela:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Fler artiklar:

Leasify

Fem frågor och svar om Leasifys onboarding

Nyfiken på hur Leasifys onboardingprocess fungerar? I denna artikel svarar vår Onboarding Manager, Theodor Röhr, på de fem vanligaste frågorna nya kunder ställer om onboardingprocessen. Läs vidare och få svar på det du kanske också undrar över!

LÄS MER
Leasify

Hur ser en onboardingprocess ut hos Leasify?

Att komma igång med Leasify är enkelt och smidigt. Men hur ser en onboardingprocess egentligen ut hos oss? Theodor Röhr, Onboarding Manager på Leasify, ger en översikt av vad du som ny kund kan förvänta dig – från det första uppstartsmötet till skräddarsydd utbildning och fortsatt support.

LÄS MER
ifrs 16

Att avsluta en leasing i förtid – hur fungerar det?

Leasingavtal är vanligtvis bindande och sträcker sig oftast över en period på två till fem år. Men vad händer om du behöver avsluta ett leasingavtal i förtid? Hur redovisar du detta korrekt enligt IFRS 16? För att besvara dessa frågor har vi tagit hjälp av IFRS 16-experten, Richard Nilsson.

LÄS MER
ifrs 16

Koncernjusteringar och dess påverkan på leasingresultat

Leasingavgifterna påverkar direkt koncernens resultat genom att de är en kostnad som redovisas löpande. På koncernnivå ställs leasingavgifterna (kredit) mot ränta och avskrivning (debet), vilket förenklat innebär att amortering ställs mot avskrivning. Vill du veta mer om hur detta påverkar ditt företag? Läs vidare!

LÄS MER

Fem frågor och svar om Leasifys onboarding

Vill du veta mer om Leasify eller boka tid för en personlig genomgång? Kontakta oss idag. 

By continuing to use Leasify.se or clicking "Accept", you accept that Leasify collects cookie data from your device to improve the experience for you as a user and from an analysis perspective. If you want to know more, read Leasify's privacy policy.